Никола Петков Икономов е роден на 25 ноември 1896 г. в Стара Загора, в семейството на учители. Учи прогимназия в елитно училище в Цариград, където баща му е преподавател в Българската духовна семинария, покровителствувана от Българската Екзархия. Завършва с отличие гимназия в родния си град (1913), а през 1916 г. постъпва в Народния театър в София. Артистичният му дебют е през 1919 г. в ролята на цар Асен („Иванко“ от Васил Друмев). През 1921 г. е командирован във Виена, където изучава история и теория на театралното изкуство. През 20-те години на XX век играе различни роли в София, налагайки се с яркото си сценично присъствие, с прекрасните си външни данни и с психологическата мотивираност на героите си– Язон („Медея“ от Еврипид), Рогожин („Идиот“ по романа на Фьодор М. Достоевски), Андрей („Три сестри“ от Антон П. Чехов), Господина („Тоз, който получава плесници“ от Леонид Н. Андреев) и др. През 1930 г. Никола Икономов става директор-режисьор на Русенския общински театър. През сезона 1930-1931 г. поставя „Потъналата камбана“ от Герхард Хауптман и „Цар Симеон“ от Стефан Л. Костов. Той е един от основателите на Художествения театър в София (1936-1937), художествен ръководител на театрите в Пловдив и Варна. В артистичния си репертоар се е превъплъщавал и в образите на Фердинанд Кобург-Готски („Царска милост“ от Камен Зидаров), Шалимов („Дачници“ от Максим Горки) и др. Никола Икономов е автор на осем театрални пиеси, някои от които са: романтично-историческите драми „Хан Татар“ и „Калин Орелът“, по чиито сценарий през 50-години на XX век е заснет първият български пълнометражен филм; битово-психологическите комедии „Бог да прости леля“ и „Приятел в нужда се познава“; историческата сага „Отвъд вековете“. Автор е и на драматизацията „Село Борово“ по едноименния роман на Крум Велков, чиято премиера се осъществява под негово ръководство в Народния театър. При Никола Икономов се наблюдава една уникална симбиоза между артистичен свят и литературно преображение, с което той заема изключително място в романтично-психологическата ни драматургия. Удостоен е със званието „Заслужил артист“ (1949), носител е и на „Димитровска награда“ (1950). Член е на Съюза на българските писатели. Умира в София на 17 ноември 1959 г.
Глава първа:
Септември.
- Глас народен -
- Глас Божи -
О Боже!
подкрепяй свещеното дело
на грубите черни ръце:
влей смелост
в нашто гърмящо сърце:
Не искаш ти никого роб -
и ето – кълнеме се в нашия гроб -
ще възкресим ний човека
свободен в света.
Из „Септември“
Никола Петков Икономов е роден на 25 ноември 1896 г. в Стара Загора, в семейството на учители. Учи прогимназия в елитно училище в Цариград, където баща му е преподавател в Българската духовна семинария, покровителствувана от Българската Екзархия. Завършва с отличие гимназия в родния си град (1913), а през 1916 г. постъпва в Народния театър в София. Артистичният му дебют е през 1919 г. в ролята на цар Асен („Иванко“ от Васил Друмев). През 1921 г. е командирован във Виена, където изучава история и теория на театралното изкуство. През 20-те години на XX век играе различни роли в София, налагайки се с яркото си сценично присъствие, с прекрасните си външни данни и с психологическата мотивираност на героите си– Язон („Медея“ от Еврипид), Рогожин („Идиот“ по романа на Фьодор М. Достоевски), Андрей („Три сестри“ от Антон П. Чехов), Господина („Тоз, който получава плесници“ от Леонид Н. Андреев) и др. През 1930 г. Никола Икономов става директор-режисьор на Русенския общински театър. През сезона 1930-1931 г. поставя „Потъналата камбана“ от Герхард Хауптман и „Цар Симеон“ от Стефан Л. Костов. Той е един от основателите на Художествения театър в София (1936-1937), художествен ръководител на театрите в Пловдив и Варна. В артистичния си репертоар се е превъплъщавал и в образите на Фердинанд Кобург-Готски („Царска милост“ от Камен Зидаров), Шалимов („Дачници“ от Максим Горки) и др. Никола Икономов е автор на осем театрални пиеси, някои от които са: романтично-историческите драми „Хан Татар“ и „Калин Орелът“, по чиито сценарий през 50-години на XX век е заснет първият български пълнометражен филм; битово-психологическите комедии „Бог да прости леля“ и „Приятел в нужда се познава“; историческата сага „Отвъд вековете“. Автор е и на драматизацията „Село Борово“ по едноименния роман на Крум Велков, чиято премиера се осъществява под негово ръководство в Народния театър. При Никола Икономов се наблюдава една уникална симбиоза между артистичен свят и литературно преображение, с което той заема изключително място в романтично-психологическата ни драматургия. Удостоен е със званието „Заслужил артист“ (1949), носител е и на „Димитровска награда“ (1950). Член е на Съюза на българските писатели. Умира в София на 17 ноември 1959 г.
Ах, другари, чуйте мене:
Може би за сетен път.
Другаря ви клетник стене,
че оставя бащин кът.
Без да има на гроба ми
някой да заплаче с глас.
Сбогом, братя, спомняйте си;
И за мене в този час.
Из „Затворник на заточение“
Петър Иванов Иванов е роден в Стара Загора през 1847 г. Тук получава първоначалното си образование и като отличен ученик е изпратен в Белград, където завършва VI клас, а след това постъпва в тамошната Духовна семинария (1864-1870). Воден от силни патриотични чувства се включва във Втора българска легия в Белград. Завръщайки се в България започва като учител в родния си град (1871-1872), учителствува в Сливен (1872), в Карнобат (1873 ) и отново в Стара Загора (1874-1875 ). През 70-те години участва активно в работата на читалището в Стара Загора, като организира хор и оркестър, поставя първите театрални представления в града. Младият интелигент Петър Иванов е един от най-дейните участници в подготовката на Старозагорското въстание от 1875 г. и Априлското въстание през 1876 г. Заради тази си дейност е арестуван и съден от турските власти. Престоява в Старозагорския конак и Одринския затвор, но поради недостатъчни доказателства е освободен. Забранено му е да учителства в пределите на Турската империя и през 1876 г. Даскал Петър Иванов заминава за Цариград, където неговата съпруга е назначена за преподавателка в Българското училище в Ортакьой. Руско-турската война от 1877/78 г. го заварва в Цариград. След дълго и опасно пътуване през Гърция, Сърбия и Румъния успява да се завърне в Стара Загора. След Освобождението заема различни административни длъжности, а по-късно е назначен за първия български търговски консул в град Серес. През 80-те години на XIX век Петър Иванов се включва активно в строителството на нова България. Бил е Областен управител в Кюстендил, Видин, Шумен; Околийски управител в Пловдив и Казанлък; Окръжен училищен инспектор в Стара Загора… От 1874 г. е дописен член на Българското книжовно дружество (дн. БАН), а от 1884 г. – негов действителен член. През 60-те и 70-те години на XIX век Петър Иванов сътрудничи с дописки, статии и рецензии, със стихотворения и преводи на редица вестници и списания, между които: „Македония“, „Право“, „Шу-тош“, „Напредък“, „Зорница“, „Читалище“, „Училище“, „Ден“ и др. В публицистичните си произведения, още в предосвобожденската епоха, той ратува за прогресивна учебно-образователна система, изтъква необходимостта от обща българска граматика, от единен правопис. През 1875 г. в Цариград обнародва и първата си стихосбирка „Стихотворения“, превежда повестите „Ракийска чума“ от Х.Чоке (1873), разказа „Сиромах Клавдий“ от Виктор Юго (1875), „Хигиена на българския народ“ от М. Йованович. Отпечатва етнографски, политически, географски, икономически и други оригинални студии в различни издания, като „Наука“, „Искра“, „Български преглед“, „Периодическо списание“, „Марица“, „Южна България“, „Илюстрация светлина“… Автор е на драмата „Апостоли за свободата“, показваща погрома на Старозагорското въстание от 1875 г. и на трагичните мемоари „Възпоменания от разбърканите времена“ за опожаряването и геноцида в Стара Загора от Сюлеймановите войски през юли 1877 г. В изстраданото лирическо творчество на Петър Иванов, както и в могъщата му обществена дейност като строител на нова България, се открояват спасително прозренията му от българското Възраждане до наши дни. Умира в Стара Загора на 2 февруари 1927 г.
1918 – 1974
-
Птици в нощта
(1920 г.)
-
Лунни петна
-
Стихотворения
-
Избрани стихотворения
(Избрани стихотворения с предговор от Г. Константинов)
-
Събрани съчинения в три тома
-
Стихотворения
(Подбор и предговор от Г. Константинов)
-
Стихотворения
…